Označování výrobků má dlouholetou tradici. Již ve středověku označovali výrobci své
výrobky a zboží speciálními značkami, snažili se informovat spotřebitele o tom, kdo daný
výrobek vyrobil, upoutat jeho pozornost a zajistit si odbyt. Rozvoj strojírenské výroby a
rozkvět obchodu přinesl definitivní rozmach označování výrobků a potvrdil nutnost jejich
existence jako nezbytného prostředku k rozlišení výrobků, k upevnění pozice výrobců na
trhu a k ochraně spotřebitele.
V období plánovaného hospodářství sice existovala právní úprava označování výrobků,
ale na našem území měla jen omezený praktický význam. V čs. hospodářství dominoval
plán nad trhem, dodavatel měl převahu nad odběratelem, resp. spotřebitelem. Za těchto
okolností se výrobce nemusel ucházet o přízeň spotřebitele a vlastně ho nic nenutilo, aby
se snažil svoje zboží nebo služby - mnohdy monopolní nebo nedostatkové - odlišit od
zboží nebo od služeb jiných. S nástupem tržního hospodářství se situace zcela změnila a
prudce vzrostl zájem o ochranné známky a označování výrobků vůbec. Vzrůst domácího
zájmu (ale i zájmu zahraničních subjektů) je způsoben jednak vznikem konkurence a dále
potřebou odlišit a propagovat výrobky a služby.
K označování výrobků se používají tři druhy označení: